Halacha OnlineHalacha for the Frum Jew
Kohen Encountering Tumah

Business and Misc.Chapter 106: Attending Sheva Brachos

The mitzvah of escorting a kallah to her chuppah (which does not apply after the Chuppah and Yichud[1] בית שמואל (סה,א) בשם דרישה, שזה הלשון "הכנסה" ר"ל אל החופה, וכ"כ ערה"ש (?) ) is more important than any other mitzvah and one should interrupt his learning in order to do it[2] {סה,א} . There is also a mitzvah to make a bride and groom happy, which can be fulfilled even at a later point of the wedding[3] סה,א. וע' בית שמואל שם שהדרישה מפקפק בזה, דהא אפשר שאינו חייב לשמחו אלא אם כבר הלך להסעודה כדי שלא יעבור על חמשה קולות, אבל אם לא הלך לסעודה אפשר שאין מצוה לילך לשם ולשמחו. וטעם המצוה, כ' {אחד ממפרשי שו"ע מכון ירושלים} כיון שבאמת החתן והכלה עצבים, כי רק צריך לפרות ולרבות לקיום המין כי הכל הולכים למות, וא"כ זוכרים יום המיתה ביום החופה, ולכן יש מצוה לשמחם כמו שיש מצוה לשמח אבלים.

ובענין השיר "ויהי בישרון מלך", שמעתי שיש שפקפקו על אמירת שיר זה כשמתכוונים על החתן, כיון שהפסוק מיירי בהקב"ה שהוא מלך ישראל, לדעת רש"י (שם). אמנם, יש שפירשו הפסוק דקאי על משה (ע' אבן עזרא שם, פיהמ"ש לרמב"ם שבועות פ"ב משנה ב, וע' מה שהקשה על זה במשך חכמה שמות יח, יב. וכן מצינו בדברי הראשונים דמשה מיקרי מלך, ע' רש"י (שבועות טו.), תוס' (ב"ב קיא.), ר' חננאל (סנהדרין טז:). 
, but that does not take precedence to all other mitzvos[4] ע' הערה לעיל בשם ב"ש .

The blessings of sheva brachos, whether at the wedding or at a sheva brachos, should not be recited over a loudspeaker[5] מנחת שלמה (ח"א סי' ט) ברור לו שאינו מועיל כיון שאין י' ששומעים הברכות, וע' שבט הלוי (ח"י סי' רמד) דכיון דהוי ברכת השבח אין צריך שהחתן או שאר אדם ישמע (ולענין ברכת אירוסין משמע שיש להחמיר לכתחלה), ובאג"מ (ב, קח) יש לספק. .

During the seven days following the chupa[6] סב, ו, ורמ"א שם. ואין מונים מעת לעת, (פ"ת סב, יב, בשם כנסת יחזקאל. וכ"כ ערה"ש סב, לא). וע' שע"ת (או"ח סי' קלא) בשם גינת ורדים כ' מונים מעת לעת. (counting the day of chupa as one), sheva brachos are recited at a meal at which the chasan and kallah eat. One[7] ע"ש חלקת מחוקק (שם סק"ט) ובית שמואל (סק"ז). וע' שו"ת ר' אברהם בן הרמב"ם (הו"ד ספר הליקוטים ברמב"ם מהדורת פרנקל, הל' ברכות, ב, י) כ' דדעת אביו שצריך ב' אנשים לפנים חדשות, וכ"כ בשו"ת יביע אומר (ח"ג, אב"ע סי' יא), וע"ש י"א דבעי עשרה.

ונוהגים שאע"פ שאין מרבים בשבילם מברכים ז' ברכות, {כמדומני כן מסקנת הערה"ש, וע' ב"ש (שם) שצריך אדם חשוב שראוי להרבות מאכל בשבילו}.
man[8] ולא אשה או קטן (ע' פ"ת סב, יד) who was not at the wedding meal or one of the other times sheva brachos was recited (panim Chadashos) must be present (and preferably eat[9] רמ"א (סב, ז) כ' אע"פ שאין אוכלים שם. ועערה"ש דאם חייב לאכול תלוי בב' פשטים למה צריך פנ"ח, ולדעה הב' שמברכים לילה ויום בשביל פנ"ח גם מברכים אע"פ שהוא לא אכל, וא"כ כיון שכתבו האחרונים שאין נוהגים לברך לילה ויום בשביל פנ"ח, נראה דגם אין לברך אם הפנ"ח לא אכל, דתלוי זה בזה. אבל ראיתי בבאר משה (ח"ב, ס' קיח) דאף לכתחלה אין צריך לאכול. ) at each[10] ע' רמ"א (סב, ז) כ' דבשביל פנים חדשות מברכים ברכת חתנים לילה ויום, אבל בית שמואל וחלקת מחוקק חולקים עליו, ע"ש. sheva brachos meal, if they want[11] ואין חיוב לערוך סעודה לחתן וכלה בשבוע זו או להביא פנים חדשות כדי לברך ז' ברכות, ובדורות הקדמונים לא היו עושים כן, כמ"ש הלבוש (בסוף או"ח, מנהג ל. ושם לא עשו סעודה אא"כ באו פנים חדשות.) וחת"ס (שו"ת אה"ע ס' קכב, ומשמע שם דלא בירכו אפי' בשבת, והטעם, ע"פ המבואר בשו"ע (סב, יג) דבזמן הזה ערבה כל שמחה, ע"ש) וערה"ש (או"ח תרמ, יד). אמנם ע' בשו"ת רב פעלים (ח"ד אה"ע ס' ו) שאם יכול לעשות הוצאה גדולה ולהזמין י' בכל סעודה, מצוה גדולה תחשב לו. to recite the brachos[12] סב, ז. ולדעה ב' שם, אפי' היו שם בשעת החופה ושמעו הברכות אלא שלא אכלו עד עתה מיקרי פנים חדשות, ושו"ע כ' וכן פשט המנהג.

 
. The panim chadashos must be present at birkas hamazon for all the sheva brachos to be recited[13] ציץ אליעזר (שם) .

The panim chadashos must be someone who is a friend of the choson or kallah or their family, or an important guest[14] ע' ערה"ש (סב, כד-כה) שהטעם משום שיש שמחה להבעלי שמחה בבואם דראוי להרבות בשבילם, ואע"פ שלא הרבה בשבילם, אבל הרמב"ם (ברכות ב, י) משמע אפי' אדם שאינו חשוב מיקרי פ"ח. . One who is unfamiliar with any of the baalei simcha, such as a waiter in the restaurant, does not count as panim chadashos, and in that situation, only asher bara should be recited, but many have the custom that anyone can count for this purpose[15] ע' הערה לעיל .

A person who was at the chupa but left before the meal, may serve as panim chadashos, but it is preferable to use someone who was not present at the chupa[16] ע' שו"ע (סב, ז) דלדעה א' אם היה שם בשעת החופה לא מקרו פנים חדשות, ולדעה ב' מקרו פ"ח, וכ' שם שהמנהג כדעה ב'. .

If there are not three men present to perform zimun[17] סב, ד, ורמ"א שם. or no cup of wine or grape juice is available[18] ע' שו"ע (סב, א) אם אין יין מצוי, מברך על השכר. [ובמדינתינו אין חמר מדינה ולכן לא כתבתי זה.] ואם אין שם שכר, אינו מברך ברכת חתנים, כ"כ ערה"ש (סב, ו), כדעת הרא"ש והטור (שם). ובדעת הרמב"ם יש להסתפק אם הכוס מעכב, עערה"ש (שם). וע' חלקת מחוקק (סק"א) דלא ידע טעם הרא"ש, דהא באירוסין אין הכוס מעכב, והגמ' (כתובות ז:) בחד מחתא מחתינהו ולא הזכיר כוס בא' מהם, ע"ש.

ונראה פשוט שאם אין להם אלא כוס אחד, יברכו ז' ברכות על כוס ברה"מ כדעה ב' בשו"ע (סב, ט).
, none of the brachos are recited. If there are less than ten men present or there is no person who can serve as panim Chadashos, only the bracha of asher bara is recited[19] סב, ד, ורמ"א שם. ואפי' בציור שאומרים רק ברכת אשר ברא, צריך ב' כוסות (רמ"א סב, ט, בשם י"א, וע' ש"ך שם כ' בשם ב"ח, וכך ראוי לנהוג). (and hagafen on the wine).

If the chasan or kallah did not eat bread, or less than six men ate bread, sheva brachos is not recited[20] יביע אומר (ח"ח, או"ח סי' כב, אות טז). ומשמע בפ"ת (סב, ח) דדעתו נוטה שצריך רוב עשרה אוכלים פת. . If one new person was present and he did not eat, sheva brachos is still recited[21] רמ"א (סב, ז) . It is preferable for all the sheva brachos to be recited by people who ate there, but it may be recited by anyone present, even if he did not eat with them[22] ע' באר משה (ח"ב ס' קיח) דיכול לברך אפי' מי שלא אכל, וכ"כ באורחות רבינו (מהד"ח ח"ה עמ' מט). וע' שו"ת יביע אומר (שם אות יז) אינו יכול לברך אם לא אכל עמהם. .

If there were ten people at the beginning of the recital of sheva brachos and one left, the rest of the brachos may be recited[23] ערה"ש (סב, יג). ופ"ת (סב, יד) כ' אפי' אם הפנים חדשות יצא. ומדברי שניהם משמע שאם התחילו לברך ברה"מ ויצא מקצתן, אינו מברך ז' ברכות. .

If those eating with them are all household members of the chasan or kallah, none of the sheva brachos {even asher bara} are recited[24] רמ"א (סב, ז) .

If a meal started before sunset on the seventh day after the wedding, but bentching was ten or more[25] שיש ספק ספיקא דעדיין יום הוא (עמ"ש לענין תפילת מנחה), ויש לצרף דעת הגינת ורדים (הו"ד שע"ת או"ח ס' קלא) דמברכים מעת לעת משעת החופה.

ועערה"ש (סב, כד, בדעת רמב"ם) משמע שמי שנהנה מסעודת חתן וכלה חייב לברכם, והטעם שאין מברכים אלא כשיש פנ"ח הוא כיון שאם כבר בירכם פעם א' דיו, עכת"ד. ולפי דבריו החיוב ברכה חל על הפנים חדשות בשעת אכילתו ואפשר לומר שחייב לברך כל שהתחיל לאכול מבעוד יום. ולדעת שאר רבותינו פי', שבאמת מהראוי לברכם בכל יום כשיש פנ"ח אפי' בלי סעודה, אלא שנהגו שאין מברכים אלא כשיש שם שמחה יתירה, דהיינו ע"י סעודה. ולדעה זו, מסתבר שאין לברך כשנגמר אחר השקיעה כיון שהיום גורם.
minutes after sunset, Sheva brachos are not recited[26] הגהות רעק"א (סב, ו) ציץ אליעזר (חי"א סי' פד) בשם הגר"ש קלוגר (האלף לך שלמה, אבה"ע סי' קז). והטעם, דלא דמי להזכרת שבת, דהתם החיוב חל כשאוכל הפת, משא"כ כאן לא חל חיוב ז' ברכות עד שעת ברכת המזון. .

On Shabbos, during the night meal and the first day meal, sheva brachos is recited even if there is no panim Chadashos present[27] סב, ח . At seuda shlishis, there is a question whether sheva brachos are recited or not; therefore, someone should say a d’var torah and then the brachos may be recited[28] רמ"א (סב, ח). ובשו"ע (שם) כ' שאין אומרים ש"ב אם אין שם פ"ח, והט"ז מסביר ע"פ המדרש דשבת עצמו מיקרי פנים חדשות, ובסעודת היום, כבוד יום עדיף מכבוד לילה, אבל בסעודה ג' אין לו שם ליווי, ותו דאיכא מ"ד שיוצא בו במיני תרגימא, עכת"ד. וע' ערה"ש (ס"ק כח-כט) שהטעם של פנים חדשות הוא משום שהוא שמחה חדשה, וממילא מברכים בשבת מפני שהשבת יותר חשוב מכל הפ"ח, אבל היינו רק כשהפ"ח ראוים להכין מאכלים חדשים בשבילם, אבל כיון שאין הדרך להרבות במאכלים חשובים בסעודה שלישית, ממילא אין לו החשיבות של פ"ח, עכת"ד. . Even if no drasha is said, they are still recited[29] פת"ש (סב, טז) בשם רמ"ע מפאנו ע"פ סוד (ונראה כוונתו לדברי הזוהר פר' יתרו (פח.), ואומרים כעין זה בנוסח "אתקינא סעודתא", שבכל סעודת שבת יש בחינה אחרת שבא לסעוד אצלינו.) וכ"כ ערה"ש (סב, ל) שכן המנהג, אבל כ' שאם אין שם פנ"ח אין לאומרו אא"כ אומרים חידושי תורה בסעודה, ויהיה בהם שמחה יתירה משום פקודי ה' ישרים משמחי לב. . The one who says the bracha “Hagafen” should not drink, but rather give it to the chosson and kallah to drink.[30] אג"מ (יוד"ד,סט)

Sheva brachos is only recited when the formal meal is concluded. If ten people need to leave a wedding early and make zimun, no sheva brachos is recited[31] מנחת יצחק (ח"ב סי' מג), וכ"כ ציץ אליעזר (שם) .

The sheva brachos recited after bentching may be recited by one person or divided among several[32] אג"מ (אה"ע א, צד) כ' דמותר לחלקם אפי' לצורך קטן, ואין לחוש למה שאין הברכות סמוכות לחבירתה כיון שעיקר תקנתם היתה סמוכה לחבירתה. וע' שו"ת יבי"א (ה, אה"ע יב) דכיון שהחתן וכלה צריכים לשמוע ומוציאם בשומע כעונה, יכולים לחלק. אבל משמע שם דבלי סברא זו, יתן לאיש אחד, ברכות אשר יצר וברכת שוש תשיש וברכת שמח תשמח. . All present should not speak during the recital of any of the brachos[33] ע' אג"מ (אה"ע א, פז) שיש חיוב על כל יחיד לשמוע הז' ברכות. וע' שו"ת שבט הלוי (ט, רעא) ובשו"ת מהר"י שטייף (סי' ז) כ' שאין חיוב על היחיד. וכל זה לענין מי שאכל שם וחייב בז' ברכות, אבל אפי' מי שלא אכל, ראוי שלא ידבר, כדי שאחרים ישמעו הברכות. . One who might be honored with one of them, should not speak even between the brachos, because if he says one of the brachos, it will have been an interruption between their recital[34] ע' אג"מ (אה"ע א, צד) כ' לא ברור כ"כ שיש איסור הפסק. ומסק דיותר טוב לכבד למי שכוונו להברכות שנאמרו כבר. . The chosson and kallah need not hear the sheva brachos[35] ערה"ש (סב, לז) , but it is customary that the kallah should be brought (if she was not eating in the same room as the men) to hear.

After the one leading the zimun concludes birkas hamazon holding a cup of wine, a second cup of wine should be poured, which is held by each person as he recites one of the sheva brachos, starting with shehakol bara lichvodo. The leader of zimun then recites the bracha of borei pri hagafen on the first cup[36] מג"א (קצ, א) . Some of the wine from the first and second cups is then poured into a third, empty cup, and then some wine from the third cup is poured back into the first cup and into the second cup. The leader of zimun should then drink 1.5 oz. from the first cup[37] מלא לוגמיו, כמו בכל כוס של ברכה (ע' שו"ע קצ, ג). . The one who recited the last bracha should drink some[38] ובטעימה קצת סגי, ולא צריך מלא לוגמיו (מועדים וזמנים ח"ג סי' רמו) wine from the second cup, and all those who recited one of the brachos should also drink. The third cup should then be given to the chasan and kallah to drink[39] כתבתי רוב זה ע"פ המבואר בספר שובע שמחות להר"ש דבליצקי (סע' מד-מח). וע' כף החיים (קצ, א), והיסוד הוא שאחרי ברכת הגפן הוא מערב הכוסות, ואח"כ המברך ישתה מן הכוס של ברכת המזון, והחתן וכלה ישתו מכוס של שבע ברכות, ואח"כ כל המברכים ישתו מן הכוס של ברה"מ. . (All present may have in mind to be yotzei with the hagafen recited by the one who led bentching and then may drink without a bracha[40] פת"ש (סב, יז) , but since the leader may forget to have in mind to be motzee them, it is preferable for each person to recite his own hagafen[41] שאינו יכול לצאת בברכת המברך אם לא כיון להוציאם, כמ"ש מ"ב (קצ, יט). .)

 


[1] בית שמואל (סה,א) בשם דרישה, שזה הלשון "הכנסה" ר"ל אל החופה, וכ"כ ערה"ש (?)

[2] {סה,א}

[3] סה,א. וע' בית שמואל שם שהדרישה מפקפק בזה, דהא אפשר שאינו חייב לשמחו אלא אם כבר הלך להסעודה כדי שלא יעבור על חמשה קולות, אבל אם לא הלך לסעודה אפשר שאין מצוה לילך לשם ולשמחו. וטעם המצוה, כ' {אחד ממפרשי שו"ע מכון ירושלים} כיון שבאמת החתן והכלה עצבים, כי רק צריך לפרות ולרבות לקיום המין כי הכל הולכים למות, וא"כ זוכרים יום המיתה ביום החופה, ולכן יש מצוה לשמחם כמו שיש מצוה לשמח אבלים.

ובענין השיר "ויהי בישרון מלך", שמעתי שיש שפקפקו על אמירת שיר זה כשמתכוונים על החתן, כיון שהפסוק מיירי בהקב"ה שהוא מלך ישראל, לדעת רש"י (שם). אמנם, יש שפירשו הפסוק דקאי על משה (ע' אבן עזרא שם, פיהמ"ש לרמב"ם שבועות פ"ב משנה ב, וע' מה שהקשה על זה במשך חכמה שמות יח, יב. וכן מצינו בדברי הראשונים דמשה מיקרי מלך, ע' רש"י (שבועות טו.), תוס' (ב"ב קיא.), ר' חננאל (סנהדרין טז:). 

[4] ע' הערה לעיל בשם ב"ש

[5] מנחת שלמה (ח"א סי' ט) ברור לו שאינו מועיל כיון שאין י' ששומעים הברכות, וע' שבט הלוי (ח"י סי' רמד) דכיון דהוי ברכת השבח אין צריך שהחתן או שאר אדם ישמע (ולענין ברכת אירוסין משמע שיש להחמיר לכתחלה), ובאג"מ (ב, קח) יש לספק.

[6] סב, ו, ורמ"א שם. ואין מונים מעת לעת, (פ"ת סב, יב, בשם כנסת יחזקאל. וכ"כ ערה"ש סב, לא). וע' שע"ת (או"ח סי' קלא) בשם גינת ורדים כ' מונים מעת לעת.

[7] ע"ש חלקת מחוקק (שם סק"ט) ובית שמואל (סק"ז). וע' שו"ת ר' אברהם בן הרמב"ם (הו"ד ספר הליקוטים ברמב"ם מהדורת פרנקל, הל' ברכות, ב, י) כ' דדעת אביו שצריך ב' אנשים לפנים חדשות, וכ"כ בשו"ת יביע אומר (ח"ג, אב"ע סי' יא), וע"ש י"א דבעי עשרה.

ונוהגים שאע"פ שאין מרבים בשבילם מברכים ז' ברכות, {כמדומני כן מסקנת הערה"ש, וע' ב"ש (שם) שצריך אדם חשוב שראוי להרבות מאכל בשבילו}.

[8] ולא אשה או קטן (ע' פ"ת סב, יד)

[9] רמ"א (סב, ז) כ' אע"פ שאין אוכלים שם. ועערה"ש דאם חייב לאכול תלוי בב' פשטים למה צריך פנ"ח, ולדעה הב' שמברכים לילה ויום בשביל פנ"ח גם מברכים אע"פ שהוא לא אכל, וא"כ כיון שכתבו האחרונים שאין נוהגים לברך לילה ויום בשביל פנ"ח, נראה דגם אין לברך אם הפנ"ח לא אכל, דתלוי זה בזה. אבל ראיתי בבאר משה (ח"ב, ס' קיח) דאף לכתחלה אין צריך לאכול.

[10] ע' רמ"א (סב, ז) כ' דבשביל פנים חדשות מברכים ברכת חתנים לילה ויום, אבל בית שמואל וחלקת מחוקק חולקים עליו, ע"ש.

[11] ואין חיוב לערוך סעודה לחתן וכלה בשבוע זו או להביא פנים חדשות כדי לברך ז' ברכות, ובדורות הקדמונים לא היו עושים כן, כמ"ש הלבוש (בסוף או"ח, מנהג ל. ושם לא עשו סעודה אא"כ באו פנים חדשות.) וחת"ס (שו"ת אה"ע ס' קכב, ומשמע שם דלא בירכו אפי' בשבת, והטעם, ע"פ המבואר בשו"ע (סב, יג) דבזמן הזה ערבה כל שמחה, ע"ש) וערה"ש (או"ח תרמ, יד). אמנם ע' בשו"ת רב פעלים (ח"ד אה"ע ס' ו) שאם יכול לעשות הוצאה גדולה ולהזמין י' בכל סעודה, מצוה גדולה תחשב לו.

[12] סב, ז. ולדעה ב' שם, אפי' היו שם בשעת החופה ושמעו הברכות אלא שלא אכלו עד עתה מיקרי פנים חדשות, ושו"ע כ' וכן פשט המנהג.

 

[13] ציץ אליעזר (שם)

[14] ע' ערה"ש (סב, כד-כה) שהטעם משום שיש שמחה להבעלי שמחה בבואם דראוי להרבות בשבילם, ואע"פ שלא הרבה בשבילם, אבל הרמב"ם (ברכות ב, י) משמע אפי' אדם שאינו חשוב מיקרי פ"ח.

[15] ע' הערה לעיל

[16] ע' שו"ע (סב, ז) דלדעה א' אם היה שם בשעת החופה לא מקרו פנים חדשות, ולדעה ב' מקרו פ"ח, וכ' שם שהמנהג כדעה ב'.

[17] סב, ד, ורמ"א שם.

[18] ע' שו"ע (סב, א) אם אין יין מצוי, מברך על השכר. [ובמדינתינו אין חמר מדינה ולכן לא כתבתי זה.] ואם אין שם שכר, אינו מברך ברכת חתנים, כ"כ ערה"ש (סב, ו), כדעת הרא"ש והטור (שם). ובדעת הרמב"ם יש להסתפק אם הכוס מעכב, עערה"ש (שם). וע' חלקת מחוקק (סק"א) דלא ידע טעם הרא"ש, דהא באירוסין אין הכוס מעכב, והגמ' (כתובות ז:) בחד מחתא מחתינהו ולא הזכיר כוס בא' מהם, ע"ש.

ונראה פשוט שאם אין להם אלא כוס אחד, יברכו ז' ברכות על כוס ברה"מ כדעה ב' בשו"ע (סב, ט).

[19] סב, ד, ורמ"א שם. ואפי' בציור שאומרים רק ברכת אשר ברא, צריך ב' כוסות (רמ"א סב, ט, בשם י"א, וע' ש"ך שם כ' בשם ב"ח, וכך ראוי לנהוג).

[20] יביע אומר (ח"ח, או"ח סי' כב, אות טז). ומשמע בפ"ת (סב, ח) דדעתו נוטה שצריך רוב עשרה אוכלים פת.

[21] רמ"א (סב, ז)

[22] ע' באר משה (ח"ב ס' קיח) דיכול לברך אפי' מי שלא אכל, וכ"כ באורחות רבינו (מהד"ח ח"ה עמ' מט). וע' שו"ת יביע אומר (שם אות יז) אינו יכול לברך אם לא אכל עמהם.

[23] ערה"ש (סב, יג). ופ"ת (סב, יד) כ' אפי' אם הפנים חדשות יצא. ומדברי שניהם משמע שאם התחילו לברך ברה"מ ויצא מקצתן, אינו מברך ז' ברכות.

[24] רמ"א (סב, ז)

[25] שיש ספק ספיקא דעדיין יום הוא (עמ"ש לענין תפילת מנחה), ויש לצרף דעת הגינת ורדים (הו"ד שע"ת או"ח ס' קלא) דמברכים מעת לעת משעת החופה.

ועערה"ש (סב, כד, בדעת רמב"ם) משמע שמי שנהנה מסעודת חתן וכלה חייב לברכם, והטעם שאין מברכים אלא כשיש פנ"ח הוא כיון שאם כבר בירכם פעם א' דיו, עכת"ד. ולפי דבריו החיוב ברכה חל על הפנים חדשות בשעת אכילתו ואפשר לומר שחייב לברך כל שהתחיל לאכול מבעוד יום. ולדעת שאר רבותינו פי', שבאמת מהראוי לברכם בכל יום כשיש פנ"ח אפי' בלי סעודה, אלא שנהגו שאין מברכים אלא כשיש שם שמחה יתירה, דהיינו ע"י סעודה. ולדעה זו, מסתבר שאין לברך כשנגמר אחר השקיעה כיון שהיום גורם.

[26] הגהות רעק"א (סב, ו) ציץ אליעזר (חי"א סי' פד) בשם הגר"ש קלוגר (האלף לך שלמה, אבה"ע סי' קז). והטעם, דלא דמי להזכרת שבת, דהתם החיוב חל כשאוכל הפת, משא"כ כאן לא חל חיוב ז' ברכות עד שעת ברכת המזון.

[27] סב, ח

[28] רמ"א (סב, ח). ובשו"ע (שם) כ' שאין אומרים ש"ב אם אין שם פ"ח, והט"ז מסביר ע"פ המדרש דשבת עצמו מיקרי פנים חדשות, ובסעודת היום, כבוד יום עדיף מכבוד לילה, אבל בסעודה ג' אין לו שם ליווי, ותו דאיכא מ"ד שיוצא בו במיני תרגימא, עכת"ד. וע' ערה"ש (ס"ק כח-כט) שהטעם של פנים חדשות הוא משום שהוא שמחה חדשה, וממילא מברכים בשבת מפני שהשבת יותר חשוב מכל הפ"ח, אבל היינו רק כשהפ"ח ראוים להכין מאכלים חדשים בשבילם, אבל כיון שאין הדרך להרבות במאכלים חשובים בסעודה שלישית, ממילא אין לו החשיבות של פ"ח, עכת"ד.

[29] פת"ש (סב, טז) בשם רמ"ע מפאנו ע"פ סוד (ונראה כוונתו לדברי הזוהר פר' יתרו (פח.), ואומרים כעין זה בנוסח "אתקינא סעודתא", שבכל סעודת שבת יש בחינה אחרת שבא לסעוד אצלינו.) וכ"כ ערה"ש (סב, ל) שכן המנהג, אבל כ' שאם אין שם פנ"ח אין לאומרו אא"כ אומרים חידושי תורה בסעודה, ויהיה בהם שמחה יתירה משום פקודי ה' ישרים משמחי לב.

[30]אג"מ (יוד"ד,סט)

[31] מנחת יצחק (ח"ב סי' מג), וכ"כ ציץ אליעזר (שם)

[32] אג"מ (אה"ע א, צד) כ' דמותר לחלקם אפי' לצורך קטן, ואין לחוש למה שאין הברכות סמוכות לחבירתה כיון שעיקר תקנתם היתה סמוכה לחבירתה. וע' שו"ת יבי"א (ה, אה"ע יב) דכיון שהחתן וכלה צריכים לשמוע ומוציאם בשומע כעונה, יכולים לחלק. אבל משמע שם דבלי סברא זו, יתן לאיש אחד, ברכות אשר יצר וברכת שוש תשיש וברכת שמח תשמח.

[33] ע' אג"מ (אה"ע א, פז) שיש חיוב על כל יחיד לשמוע הז' ברכות. וע' שו"ת שבט הלוי (ט, רעא) ובשו"ת מהר"י שטייף (סי' ז) כ' שאין חיוב על היחיד. וכל זה לענין מי שאכל שם וחייב בז' ברכות, אבל אפי' מי שלא אכל, ראוי שלא ידבר, כדי שאחרים ישמעו הברכות.

[34] ע' אג"מ (אה"ע א, צד) כ' לא ברור כ"כ שיש איסור הפסק. ומסק דיותר טוב לכבד למי שכוונו להברכות שנאמרו כבר.

[35] ערה"ש (סב, לז)

[36] מג"א (קצ, א)

[37] מלא לוגמיו, כמו בכל כוס של ברכה (ע' שו"ע קצ, ג).

[38] ובטעימה קצת סגי, ולא צריך מלא לוגמיו (מועדים וזמנים ח"ג סי' רמו)

[39] כתבתי רוב זה ע"פ המבואר בספר שובע שמחות להר"ש דבליצקי (סע' מד-מח). וע' כף החיים (קצ, א), והיסוד הוא שאחרי ברכת הגפן הוא מערב הכוסות, ואח"כ המברך ישתה מן הכוס של ברכת המזון, והחתן וכלה ישתו מכוס של שבע ברכות, ואח"כ כל המברכים ישתו מן הכוס של ברה"מ.

[40] פת"ש (סב, יז)

[41] שאינו יכול לצאת בברכת המברך אם לא כיון להוציאם, כמ"ש מ"ב (קצ, יט).

Next: Crossing The Dateline
Crossing The Dateline